مشاهیر ماهین

مشاهیر ماهین

لطفا اطلاعات خود را برای ما بفرستید09120836492
مشاهیر ماهین

مشاهیر ماهین

لطفا اطلاعات خود را برای ما بفرستید09120836492

مایل به مشارکت در صنعت نفت هستیم


۱۳۹۱ شنبه ۱۴ بهمن ساعت 10:01 

آکام نیوز:اربیل ــ سیدعظیم حسینی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق در گفتگو با روزنامه کُردی زبان" روداو" چاپ اربیل گفت: کردهای ایران در مجلس شورای اسلامی 25 نماینده دارند و در تصمیم گیریهای حکومتی دخیل هستند. وی در باره تحولات عراق و سوریه و همچنین روابط ایران با اقلیم کردستان عراق و به ویژه روابط با اتحادیه میهنی بعد از جلال طالبانی به سوالات این روزنامه پاسخ گفته است که مشروح آن در ذیل می آید:


سیدعظیم حسینی به عدم وابستگی ایران در بخش نفت اشاره می کند و می گوید: ما بیش از 90 درصد چاه های نفتی که در دریای خزر و خلیج فارس حفر کرده ایم به پشتوانه امکانات و نیروی داخلی بوده است همچنین در احداث پالایشگاه در داخل دریاها هم به هیچ کشوری وابسته نیستیم اما ترس و موانعی وجود دارد. مثلا ما دوستان زیادی داریم که می خواهند از توانائی های کشور ما استفاده کنند مانند خود عراق، اما از محاصره و تهدید های غرب می ترسند، همچنین از آن بیم دارند که بانک های جهانی در انتقال پول به آنها کمک نکند چون برای کارهای بزرگ به بانک های بزرگ نیاز است.

سرکنسول ایران می گوید: اگر این موانع در تولید نفت در اقلیم کردستان برداشته شود ما به طور مداوم برنامه داریم و با برادرانمان در جنوب و شمال عراق نیز در این باره مذاکراتی داشته ایم، همچنین با آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم و وزیر نفت خودمان در تهران گفتگو کرده ایم، هر دو طرف چندین بار با هم نشست داشته اند و برای پروژه های بزرگ قرارداد بسته اند اما این قرارداد ها اجرا نشده اند چون با چیزهای دیگری در پیوند هستند که از حوزه اختیار ما خارج است.

سرکنسول ایران در اربیل می گوید: ما با مسئولان جنوب عراق نیز گفتگو کرده ایم و درباره انتقال نفت عراق از طریق لوله به توافق رسیدیم و خواستیم آن را به پروژه های بزرگ تر وصل کنیم.

طالبانی و آینده اتحادیه میهنی

سرکنسول ایران در اربیل در خصوص آینده اتحادیه میهنی بعد از طالبانی می گوید: طالبانی از دوستان قدیمی ماست و از کسانی است که بر ضد رژیم گذشته عراق مبارزه کرده است و همچنین در خدمت کردن به ملت عراق نقش ارزشمندی داشته است .

حسینی درباره اینکه آیا ایران به اتحادیه میهنی بعد از طالبانی نیز اهمیت می دهد، می گوید: بدون شک برای ما مهم است، برای اینکه اتحادیه میهنی از احزاب مهمی است که بر ضد رژیم دیکتاتوری عراق مبارزه کرده و با ما بسیار هماهنگ بوده است، به همین دلیل درست نیست ما از دوست قدیمی خود دست بکشیم و آینده آن برایمان مهم نباشد.

وی، درباره اینکه ایران چه کسی را به عنوان جانشین طالبانی می شناسد می گوید: زمانی که دوست عزیزی پست خود را ترک می کند برای مدتی مشکل درست می شود، اما همیشه ملت ها هستند که تصمیم می گیرند و هر تصمیمی که ملت بگیرد ما به آن احترام می گذاریم.

ایران از عراق راضی است

سیدعظیم حسینی می گوید: مسئله انتخاب جانشین برای طالبانی یک مسئله ی داخلی عراق است و ملت عراق باید خود مطابق با قانون اساسی عراق در این باره تصمیم بگیرد ما هم مانند همسایه بزرگ عراق چه کسی جانشین طالبانی شود به او تبریک می گوییم و کمکش می کنیم و ارتباط عمیقی با او نیز برقزار می کنیم.

سرکنسول ایران درباره سوال روداو در خصوص اینکه ایران تا چه حد از سیاست های نوری المالکی حمایت می کند اظهارداشت: ما با سیاست اکنون عراق موافقیم. عراق دوران جدیدی را تجربه می کند و سیاست های آن در مقایسه با سایر کشورهای عربی موفق بوده است. این جای خوشحالی است که مردم عراق به این مرحله رسیده اند که بدون اینکه به طرف سومی اجازه دخالت بدهند، خود مشکاتشان را حل کنند؛ اگرچه مشکلاتی در خصوص خدمت رسانی به ملت عراق وجود دارد اما علت اصلی مشکلات عراق اشغال این کشور توسط بیگانگان است که زیر ساخت های این کشور را نابود کرده اند و با سرازیر کردن دویست هزار سرباز در سال 2003 در همه ی امور عراق دخالت می کنند.

وی درباره اینکه دولت نوری المالکی چقدر در به وجود آمدن این وضع دخیل بوده است می گوید: مطمئنا شخصیت های زیادی در بوجود آمدن این وضعیت در عراق موثر بوده اند اما تبلیغات منفی علیه شخصیت های ملی و وطن دوست در شمال و جنوب عراق هم زیاد دیده شده است که ما نمی خواهیم وارد جزئیات آن شویم چون در کل پیشرفت خوبی در عراق وجود دارد و اگر این پیشرفت بیشتر باشد بهتر است و اگر کسی هم بگوید پیشرفتی وجود نداشته بی انصافی است .

دخالت امریکا در سوریه خط قرمز ایران است

سر کنسول ایران در خصوص این سوال که آیا تغییر بشار اسد برای ایران خط قرمز است یانه می گوید: ما در سوریه یک خط قرمز داریم و آن هم پروژه حضور آمریکا در منطقه است. هر پرژه آمریکائی در منطقه بخواهد انجام شود ما مخالف آن هستیم. اما در خصوص جایگزین کردن بشار اسد مسئله به گونه ای دیگر است و آن این است که مردم سوریه چه تصمیمی می گیرند و ما در این خصوص خط قرمز نداریم مردم سوریه آزاد هستند درباره اینکه چه کسی را جایگزین می کنند و چگونه جایگزین می کنند.

حسینی درباره مسئله سوریه می گوید: به نظر ما مشکلات سوریه به سمت خوبی پیش می رود و همه گروه ها به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی جز راه حل سیاسی برای گذر از بحران فعلی وجود ندارد.

مذاکره با احزاب کُرد ایرانی

سرکنسول ایران درباره مشارکت کُردهای ایران در حکومت می گوید: الان 25 نماینده مجلس ایران کُرد هستند و در تصمیم گیری های حکومتی دخیل هستند و مناطق کُردنشین همچنین از لحاظ گردشگری در بین 32 استان مقام سوم را دارند.

سرکنسول ایران در اربیل، در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایران حاضر است با احزاب کُردی مذاکره کند یانه می گوید: دولت ایران نیت نزدیکی و مذاکره با این احزاب را دارد اما اگر گروهی بخواهد در سیاست ایران مشارکت کند شرط آن حضور در داخل کشور است و این یک امر طبیعی است؛ اما کسی که در جای دیگر و مکان دیگری زندگی می کند و ما او را نمی بینیم و هیچ مشارکتی نداشته باشد چگونه با او مذاکره کنیم و کی مذاکره کنیم؟ ما مشکلی با مذاکره نداریم آنها با مذاکره مشکل دارند و دارای ارتباط با گروه ها و سازمان های خارجی هستند.