مشاهیر ماهین

مشاهیر ماهین

لطفا اطلاعات خود را برای ما بفرستید09120836492
مشاهیر ماهین

مشاهیر ماهین

لطفا اطلاعات خود را برای ما بفرستید09120836492

حمایت ازپایان نامه

با سلام ماهین نیوز در نظر دارد از پایان نامه های باموضوع ماهین حمایت مالی وتحقیقی نمایذ ۰۹۱۹۰۸۸۳۵۴۶

مهار آتش سوزی در مراتع روستای ماهین بخش طارم سفلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از مهار یک فقره آتش سوزی در مراتع روستای ماهین از توابع دهستان چوقور بخش طارم سفلی در روز گذشته خبر داد.

۱۳۹۲ سه شنبه ۱۹ شهریور ساعت 13:51 

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، علی فرهادی در این رابطه اظهار داشت: ماموران پاسگاه محیط بانی طارم سفلی در حین انجام ماموریت و گشت زنی در مناطق تحت مدیریت متوجه یک فقره آتش سوزی در مراتع روستای ماهین معروف به دربند بناور در نزدیکی معدن سرب چیزه شدند که بلافاصله در محل حضور یافته و شروع به مهار آتش کردند. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه ماموران علی رغم به همراه نداشتن آتشکوب و دیگر امکانات مهار آتش پس از 4 ساعت تلاش توانستند این آتش را مهار کنند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: در این آتش سوزی حدود 10 هکتار از مراتع این منطقه در آتش سوخت که البته کم بودن سرعت باد و مجاهدت محیط بانان پرتلاش و اقدام بهنگام آنان مانع از گسترش آتش شده و موجب مهار کامل آن گردید. 

فرهادی دلیل این آتش سوزی را عامل انسانی دانسته و از شهروندان خواست در صورت روشن کردن آتش در هنگام ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند تا بیش از این شاهد وارد آمدن خسارت به طبیعت و محیط زیست نباشیم. 

«روستای ماهین»


 

m

در فاصله بین قزوین زنجان راهی است به سوی شمال که از میان کوه های سربه فلک کشیده شده میگذرد . این کوه ها معروف به دو برابر هستند . دور و بر این کوه ها را راه های دیگر گرفته اند . به طوری که روستا ها مانند لقمه های کوچک در یک کاسه ی بزرگ هستند . این کوه های کاسه مانند با عث شده اند تا این منطقه به نام طارم معروف شود . طارم را دو قسمت کرده اند ( به در خواست دو گروه از یک طیف اجتماعی در سال ۱۳۱۶ ) طارم سلفی و علیا .

طارم سلفی به جاده قزوین زنجان راه دارد . ( در ۲۰۰ کیلومتری قزوین و ۶۰ کیلومتری زنجان ) و طارم علیا به جاده رشت _ لوشان .

مرکز طارم سلفی سیردان است که سردان یا سمیران یا شمیران نیز گفته اند و پایتخت  سلسه حکومت کنگریان بوده است . منطقه ای از طارم سلفی معروف به چوقور یا چوگور است که ماهین روستای بزرگ آن است . در سال ۶۳ که بنده در آنجا نامزد  مجلس بودم ۸۰۲ نفر جمعیت داشت که در ۱۵۰ خانوار زندگی می کردند . لیست کامل آن را عمویم بر دیوار خانه پدر بزرگ آویزان کرده بود چون از روی آن لیست کوپن های آنان را می داد لذا نمی بایست یک نفر هم کم و زیاد میشد . ماهین دو خیابان عمود بر هم داشت و یک خیابان حاشیه ای که جیپ ها و ( خودروها ) از شهر می آمدند و در آن خیابان دور روستا  می گذشت و می رفتند . در محل برخورد دو خیابان ، میدان ، مسجد و تکیه قرارداشت . چند مغازه اطراف روستا را احاطه کرده بودند . از کوچه ها که می گذشتی به منزل پدر بزرگ می رسیدی خانه بزرگی بود که حدود ۲۰۰ متر زمین داشت ولی از موقعی که پدر بزرگ فوت کرده بود همه اهل خانه به تهران رفته بودند و دیگر در خانه کسی نمانده بود .

برای ارسال عکس و مطلب : sahmahini@yahoo.com

سلام بسیار خوشحال وخوشوقت شدم ازدیدار سایت ماهین قدم بزرگیست به شما تبریک میگویم میخواستم ببینم چطور میشودعکس ومطلب راجع به ماهین در سایت گذاشت .ضمنا راجع به نظرسنجی مشاهیر ماهین بااحترام فراوان نسبت به شخصیتهای نامبرده باید به عرض برسانم که شکر خدا ماهین در منطقه مهد تمدن وفرهنگ بوده وهست علمایی مثل آیت اله سید قوام مصطفوی وشعرایی مثل مرحوم رضا اشتری متخلص به (مجرم) ودانشمندانی همچون مرحوم میرزا مهدی ومیرزا ایاز وتعزیه خوانهای بسیاری داشتیم که مایه افتخار ماهین بوده وهستند زیبنده است که نام ایشان نیز به چهره های ماندگار ماهین برده شود با تشکر فراوان وآرزوی موفقیت برای شما 

ماهین نیوز : ضمن تشکر 

برای ارسال عکس و مطلب : sahmahini@yahoo.com

لاین :09012690824

تیم فوتبال مس طارم برای 5سال اسپانسرمیپزیرد

اقاسیدتیم فوتبال مس طارم برای 5سال اسپانسرمیپزیرد.توجہ گلنگ باشگاہ ورزشی دھہ دوم با حضورمقامات کشوری واستانی .جنب معدن درچوقو  رزدہ میشود.

عمره دانشگاه سمنان

0013801600

سید عبدالحمید

حسینی ماهینی

دانشجویی متاهلی

اصلی